Den här lilla historien skrev jag om i en annan blogg för ett tag sedan. Men jag tycker den är tänkvärd och det finns en del mycket bra tips som du kan använda dig av… FörvÃ¥nad En marknadsföringshistoria som fick mig att nästa tappa hakan. Det här är historien om ett företag som gÃ¥r frÃ¥n ingenstans, till att bli ledande inom sitt omrÃ¥de. – FrÃ¥n 0 till 10 000 000 kunder… Det mest fascinerande är att omrÃ¥det i sig inte är unikt pÃ¥ nÃ¥got sätt. De sysslar med produkter och tjänster som funnit i över hundra Ã¥r. Men genom att skapa ett attraktivt erbjudande attraherar de dubbelt sÃ¥ mÃ¥nga kunder som sina konkurrenter. SÃ¥ vad är det dÃ¥ vi pratar om? Man tar en traditionell bransch, lägger upp ett skyltfönster och en försäljningskanal pÃ¥ internet, samt skapar ett attraktivt erbjudande… Pang! Du har fÃ¥tt en succé. Det här är precis vad Vista Print har gjort. Tryckerier är en gammal bransch och man tycker att den borde vara tämligen utvecklad vid det här laget. Men sÃ¥ kommer plötsligt nÃ¥gon pÃ¥ idén att man faktiskt kan använda sig av internet för att hantera hela beställningsproceduren. Och genom att man “slipper” den personliga kontakten med kunderna kan man hantera fler kunder. SÃ¥ tittar man lite närmare pÃ¥ vad det är som kunderna beställer mest av, och lägger upp standardmallar för att det ska bli ännu enklare och kunna hantera ännu fler kunder. NÃ¥gon har här tänkt utanför de normala banorna. Har tagit en traditionell bransch och lagt upp ett internetbaserat, automatiskt system. Det här är i sig inte nÃ¥gon unik grej, men det visar prov pÃ¥ smart entreprenörstänkande. Däremot är näst 2 steg helt genialiska… Gratis trycksaker???? Man lägger fram ett erbjudande om gratis trycksaker. Gratis är alltid gott, sÃ¥ kunderna börjar strömma in i lÃ¥nga rader. Men hur är nu detta möjligt? Jo det här är en lek med prissättning samt en god koll pÃ¥ vad varje kund är värd. Kostnaden för att trycka upp t.ex. 250 visitkort pÃ¥ tjockt vanligt papper är inte mer än nÃ¥gra kronor. Det innebär att det här är en kostnad som man skulle kunna bjuda pÃ¥ för att locka till sig kunder. Det man vet, genom att ha god koll pÃ¥ sin försäljningsstatisk, är att genomsnittskunden ofta lägger pÃ¥ fler produkter och tjänster när de väl beställer. Alla gör inte det, men mÃ¥nga vill t.ex. ha ett finare papper eller en egendesignad logga. Det här gör att man kanske förlorar nÃ¥gra kronor pÃ¥ vissa kunder, men tar igen det pÃ¥ alla andra. Det här är en genialisk marknadsföringsteknik som faktiskt inte sÃ¥ mÃ¥nga använder sig av. De flesta är sÃ¥ fokuserade pÃ¥ att göra vinst pÃ¥ varje produkt att de inte ser helheten. Eller sÃ¥ har de sÃ¥ dÃ¥lig koll pÃ¥ sin försäljningstatistik att de faktiskt inte vet vad en genomsnittskund är värd. När det gäller Vista Print sÃ¥ tar de igen lite av gratiserbjudandet genom att lägga pÃ¥ en frakt och hanteringskostnad. Men det gör Ã¥ andra sidan de flesta andra företag ocksÃ¥, sÃ¥ det är inte oskäligt. Men ett bra erbjudande är inte allt. Nästa steg i Vista Prints genialiska marknadsföringsteknik är sättet att sprida sitt budskap pÃ¥. 1000-tals personer pratar om Vista Print… Genom att sätta upp ett system sÃ¥ att i princip vem som helst kan fÃ¥ provision pÃ¥ varje förmedlad kund, sÃ¥ har de fÃ¥tt 1000-tals med personer att prata om och rekommendera deras tjänster. Det här är ett praktexempel pÃ¥ hur man kan använda sig av automatiska Ã¥terförsäljarprogram (affiliate program) för att sprida sitt budskap. Ett mycket starkt erbjudande i kombination med en bra marknadsföringsteknik = framgÃ¥ngsrikt. Lönsamhet… Men är det dÃ¥ verkligen lönsamt att bjuda pÃ¥ gratis produkter och betala provision till 1000-tals Ã¥terförsäljare? Jag gick in och tittade pÃ¥ deras siffror och tappade fullständig hakan när jag sÃ¥g vilken tillväxt de haft de senaste Ã¥ren. – Deras omsättning har vuxit med över 300% de senaste 4 Ã¥ren. – Deras nettoinkomst har vuxit med nästan 1000% under samma period. Det här är ett fenomen och en marknadsföringsstrategi som fler borde ta lärdom av. Tanken med hela det här inlägget är att pÃ¥visa att man faktiskt kan ta en traditionell affärslösning till oanande höjder, genom att tänka lite utan för normala banor. Kanske är det sÃ¥ att Du ocksÃ¥ kan vidga ditt tankesätt, och hitta nya infallsvinklar pÃ¥ dina affärsidéer. Faktum är att jag själv använder mig av Vista Print och mÃ¥ste faktiskt erkänna att det är helt suveränt. :-) Här kan du läsa mer om dom: Vista Print PS. Glöm inte att kommentera det här inlägget nedan. Vi hörs! Jesper  
Share →

2 Responses to En lek med prissättning…

  1. Stefan skriver:

    Jag har ocksÃ¥ använt Vista Print nÃ¥gon gÃ¥ng….och visst funkar de bra.

    Den historia du berättar är intressant. De har verkligen använt en smart strategi för att tjäna pengar (vilket ju är deras syfte…).

    Har du fler exempel så tas det tacksamt emot. Det är alltid inspirerande att läsa om hur andra har gjort.

    P.S. MÃ¥ste ocksÃ¥ säga att du lyckas med din marknadsföring när det gäller mig…..jag har fÃ¥tt ett stort förtroende för dig och kan nog inte lÃ¥ta bli att köpa dina produkter…:)

  2. Agneta Jirevall skriver:

    Jag har också använt vista print. Och har länge facinerats av deras otroliga marknadsförings teknik. Otroligt smart faktiskt, för att inte säga rent genialiskt. Man kanske skulle kunna göra något liknande.
    Agneta

Lämna ett svar