Ta en kopp kaffe och luta dig tillbaka så ska jag ge dig ett par tips på vad du måste tänka på under det kommande året för att överleva på marknaden…

 

marknadsforingskaffeLägg undan det du håller på med för stunden, ta en kopp kaffe i handen och läs igenom den här korta artikeln. Det tar inte längre tid än att du precis hinner dricka upp ditt kaffe, men jag tror ändå att det kan påverka mycket av det du kommer att göra under resten av året, 2014.

Jag kommer inte att försöka sälj någonting till dig i den här artikeln. Visserligen kommer jag i slutet ge dig ett av de bästa erbjudanden jag någonsin lagt fram, men det kommer inte att kosta dig någonting. Så jag vill absolut inte att du ser det här som någon säljtext, jag vill helt enkelt bara dela med mig av några av mina tankar inför det nya året. Mina tankar och idéer om vad du bör och vad du måste göra under det kommande året för att hänga med i marknadsföringsvärlden och för att få ut dina produkter och tjänster.

Vissa delar är enbart råd andra är sådant som du absolut inte får missa.
Det finns självklart väldigt många olika trender som man kan ta upp här men jag har valt att fokusera på 2 riktigt viktiga och stora trender inför 2014.

Låt oss börja…

Innan jag satte mig ner och började skriva på den här artikeln hade jag en ganska klar bild av vad jag skulle vilja föra fram som de hetaste trenderna inom marknadsföring under 2014. Men för att säkerställa mina idéer spenderade jag också några timmar på att se vad andra kollegor i branschen pratat om och har för idéer inför det kommande året.

Det är intressant att få olika infallsvinklar och man kan ganska snart konstatera att var och en har sina egna tankar om framtiden, men också att det finns en hel del gemensamma trender.
En sak som näst intill alla tar upp som den absolut starkaste trenden är konvertering.
Det är alltså förmågan att omvandla besökare till betalande kunder (eller vad det nu är du vill att de ska göra när de kommer i kontakt med dig).

Idag spenderas ungefär 5% av företagens marknadsföringsbudgetar på konvertering och optimering av säljsystemet.
Inte speciellt mycket!
Resterande 95% går till att komma i kontakt med nya kunder. Få in nya besökare.

Det man förutspår är att företagen kommer lägga en betydligt större del av kakan på optimeringar för att höja konverteringen och på att försöka sälja mer till redan befintliga kunder.
Den utvecklingen är i och för sig inte så svår att förutse om man nu har lite koll på hur marknaden utvecklas.
Marknadsföringsbruset blir bara tätare och tätare och det blir svårare och svårare att nå ut med sitt budskap.
Det gäller att ta hand om de personer som man väl kommer i kontakt med.

 matband

Mät resultat, inte trafik!

Antalet besökare till sin hemsida har länge varit ett av de starkaste mätetalen man använt sig av på nätet. Stort antal besökare har ansetts som lika med framgångsrik internetsida. Men det börjar mer och mer blir ett gammalmodigt sätt att mäta marknadsföringsresultat på.

Visst är det så att antalet besökare som man får in till sin sida fortfarande påverkar försäljningsresultatet men det kommer att bli ett allt svagare mätetal.
Låt mig få förklara varför…

Marknadsföringsbruset är enormt stort just nu. Det blir bara tätare och tätare för varje dag som går.
Som marknadsförare är det här en mardröm. Du spenderar lika mycket pengar som tidigare på dina annonser och din reklam men färre och färre personer ser ditt budskap. Det drunknar i mängden av alla annan information och reklam.

Så om du nu har antal besökare på din hemsida som ett mätetal för en annonskampanj, för att avgöra om den är lyckad eller inte, kommer du att få det jobbigt framöver.
De annonser och marknadsföringskampanjer som tidigare gav många besökare kommer nu att bli mindre och mindre effektiva. När marknadsföringsbruset tätnar syns inte dina budskap lika tydligt längre och färre klickar på dina annonser.

Ska du fortsätta med det mätetalet måste du spendera ännu mer pengar för att synas och för att nå ut till en ännu bredare målgrupp.
Du får till att börja med en högre marknadsföringskostnad, men det är bara ena sidan av myntet.
När du vänder dig till en bredare målgrupp får du också in personer som egentligen inte är speciellt intresserade av det som du har att erbjuda. Färre av dina besökare köper (konverteringen minskar) vilket leder till att det blir dyrare och dyrare att förvärva en ny kund.

Jag hoppas verkligen att du hängde med på det resonemanget för det kommer att påverka dig och ditt företag under 2014, vare sig du vill det eller inte.

Så istället för att fokusera på antal besökare, antal ”gilla klick” på Facebook eller klick på Google annonsen måste du på allvar studera din konvertering. Antalet personer som verkligen köper det du erbjuder. Som går vidare och gör det du vill att de ska göra på din sida.

Och du måste börja titta på vad varje kund är värd för dig på längre sikt.
Det har aldrig tidigare varit så viktigt som nu att fokusera på konvertering och på kundens långsiktiga värde.

Så en av de konkreta projekt du måste starta upp nu i början av året är att sätta upp ett system för att mäta din konvertering och mäta kundvärdet under en längre period. När du börjar mäta dessa delar kan du också börja optimera ditt säljsystem.

Och det kommer att synas i plånboken…

Om du optimerar ditt säljsystem och t.ex. går från 1% konvertering till 2% så har du dubblat din omsättning. Det är dessutom oftast bara ett engångsarbete.
Jämför det med att du skulle försöka dubbla din omsättning genom att dubbla antalet besökare till din hemsida. Förmodligen blir det betydligt mycket kostsammare och det blir dessutom en konstant kostnadsökning för att behålla den mängden besökare.

balansbradaNu vill jag absolut inte påstå att man inte ska arbeta med att försöka nå ut till nya kunder och få fler besökare, du måste ju självklart ha trafik för att ha möjlighet att sälja, det jag däremot vill lyfta fram är att man absolut måste se över hur fördelningen av marknadsföringsbudgeten görs. Att bara lägga 5% på konverterings- och optimeringsarbete kommer på sikt att sänka ditt företag.

Om vi ser bortom 2014 och längre in i framtiden kommer de företag med hög konvertering vara de som dominerar sin marknad.
Ett företag med låg konvertering kan aldrig dominera en marknad. Det spelar ingen roll om de har en stor mängd trafik till sina erbjudanden.


Sluta skrika, börja hjälpa…

Jag läste för inte så länge sedan en mycket intressant artikel om en kille som sålde pooler. Den här artikeln satte fingret på precis det som jag pratat mycket om med mina kunder under de senaste två åren.

Den här poolkillen gick från att vara en vanlig poolinstallatör med försäljning helt utanför internet, och i princip ingen närvaro på nätet alls, till att bli den mest lästa poolbloggen i hela världen – på mycket kort tid.
Numera får han alla kunder via sin hemsida och sin blogg, och spenderar ytterst lite på marknadsföring utåt.

Han gjorde någonting som väldigt många entreprenörer är rädda för och som de flesta företag försöker hålla hemligt i sina företag.

Han började dela med sig av sina kunskaper om pooler till allt och alla, helt gratis.hjalp

Han startade med att skriva ner alla frågor som kunderna ställt till honom genom åren. Det blev en väldigt lång lista, och en lista som hela tiden växer. Sedan tog han en efter en och skrev ner ett ingående svar och publicerade på sin blogg.

Att man publicerar frågor och svar på sin blogg är väl i och för sig ingen nyhet, det har många gjort tidigare. Men de flesta andra företagsbloggar svarar ofta mycket kort på frågorna och lägger alltid till:

”Klicka på köpknappen här så löser sig allting för dig…”

Kanske inte exakt de orden, men med den innebörden.
Ungefär som att du som kund behöver inte bry dig om det här, vi är proffs och löser det åt dig. Vi har inte riktigt tiden att ge dig alla svar här, men om du kontaktar oss kommer vi att göra allting för att övertala dig om att du måste köpa av oss. Om vi talar om för dig hur du själv skulle kunna göra det här kommer du inte att köpa av oss, så den informationen delar vi inte med oss av… o.s.v.

Den här poolkillen gick däremot in i detalj på hur allting fungerar och kunderna fick verkligen svar på sina frågor.

Han upptäckte att av de kunder som läst minst 30 inlägg på hans blogg var det 80% som sedan köpte en pool av honom. Och hela köpprocessen var mycket kort. Ingen övertalning, knappt några frågor, kunden hade i princip redan bestämt sig när han eller hon tog kontakt med poolföretaget.

När någon står i begrepp att köpa en pool så kan man ganska lätt räkna ut att personen vill ha mer fakta innan och att han kommer att läsa en mängd artiklar om det. Kan kunden få alla information på en och samma sida så är sannolikheten också MYCKET större att han handlar via rekommendationer från den sidan.

Kunderna älskade hans blogg och började rekommendera artiklarna vidare till andra.
Google älskade bloggen för att den var innehållsrik och för att kunderna delade den med andra och länkade till den.

= gratis marknadsföring för poolkillen.

Så vad har nu detta med trender inför 2014 att göra?

Jo, köpbeteendet har ändrats rejält de senaste åren. Folk tar inte längre kontakt med företagen eller frågar en säljare om råd förrän det är absolut nödvändigt. I första hand söker man svaren själv genom att söka på nätet. När man väl kontaktar företaget har man redan en bra grundkunskap om produkten eller tjänsten.

Det är många företag har missat den här utvecklingen och missar då väldigt många affärer på grund av att de inte ger kunderna möjlighet att själva ta reda på tillräckligt med fakta om produkterna och tjänsterna.

Ett exempel är när man inte skriver ut priset på tjänsten utan ber kunden att fylla i ett kontaktformulär.
Det fungerade kanske tidigare, men den generation som växer upp nu kommer inte att fylla i något kontaktformulär. De kommer istället att söka sig vidare tills de hittar andra ställen där de får svar på sina frågor och där de kan se priset.

Att inte vara öppen utåt och att ”tvinga” kunden till att prata med en säljare för att få alla information kommer framöver att innebära många missade affärer.
Folk vill kunna läsa själva och det är bara att anpassa sig till den ”trenden”/utvecklingen.
Den som ger det bästa ”självstudiematerialet” är den som vinner flest kunder.

Låt oss spinna vidare på det här…

 

Marknadsföringsstrategier

 Man brukar prata om att det finns 3 olika typer av marknadsföringsstrategier som företag arbetar med. Egentligen har man tidigare bara pratat om två, men man måste nu även lägga till en tredje strategi.
Ofta använder man sig av alla tre strategierna på ett eller annat sätt, men det man måste fundera över är vilken strategi som bör få mest fokus för att man ska hänga med i framtiden.

”Top-of-mind marketing”

Den ena är ”Branding”, varumärkesbyggande. Man brukar också kalla det för ”Top-of-mind marketing”.
Det innebär att man pumpar ut sitt varumärke till allt och alla. När sedan någon behöver de produkter eller tjänster som man erbjuder ska kunderna ha just det företaget i huvudet. Det ska vara det första de tänker på.
TV reklam brukar vara ett av de främsta sätten för att bygga upp den typen av marknadsföringsstrategier.

Den här typen av strategi har alltid funnits och fungerade väldigt bra tidigare när det inte fanns så många olika märken på marknaden och när antalet marknadsföringskanaler var färre. Idag konkurrerar vi med hela världen och det är svårt, men framför allt VÄLDIGT dyrt, att bygga upp ett starkt varumärke genom att enbart köpa reklam och försöka synas i så många marknadsföringskanaler som möjligt.
Många har försökt men misslyckats. Vem minns inte alla de IT-företag som pumpat in miljoner i marknadsföring för att bygga upp sitt varumärke men som idag inte ens existerar på marknaden.

Så det är dags att gå vidare…

”Frame-of-mind marketing”

utvaldmalgruppDen strategi som de senaste åren har fått riktigt stort genomslag är så kallade ”frame-of-mind marketing”.
Det är när du letar upp kunder som redan är i begrepp att köpa den typ av produkt och tjänst som du erbjuder och där lägga fram ditt erbjudande för att sedan hoppas på att de väljer dig.
Ett exempel marknadsföringskanal är Googles annonssystem där du väljer ut för vilka sökord din annons ska visas. Du får då bara in kunder som är intresserade och som har ditt område i sina tankar vid just det tillfället. De är heta potentiella kunder.

Den här strategin är i och för sig inte ny. Det är väl ungefär som att sälja äpplen på en marknad. Folk kommer till marknaden med en tanke i huvudet att de ska köpa mat, frukt och grönt.
Skillnaden i jämförelse med den moderna tekniken är bara att nu erbjuder man sina äpplen på en marknad där kunderna har sagt att de är intresserade av just äpplen, inte frukt och grönt i allmänhet.
Det är alltså mer riktad marknadsföring och kan vara mycket effektivt.

Men det är fortfarande så att du själv måste leta upp var dina kunder kan tänkas vara och du måste aktivt försöka skrika högre än dina konkurrenter, sätta upp större och fler skyltar och så vidare för att kunderna ska se just dig.
När det då blir fler och fler som konkurrerar om samma kunder hjälper det till slut inte hur högt du än skriker, ditt budskap når ändå inte fram.
Det är precis det vi börjar se just nu. Marknads- och informationsbruset är för tätt.

Dessutom är det så att kunderna är extremt trötta på alla dessa skrikande företag och stora röda reklamskyltar som försöker tala om att ”vi är bäst”, ”vi är duktigast”, ”vi är billigast”, ”vi är störst”…
Man tror inte längre på budskapet.

Och hur gör du när du går i shoppinggallerian och ser två välkammade killar, likadant klädda, som stå framför en monter med namnet på ett telebolag?
Går du rakt mot dem eller försöker du gå en bit vid sidan av och tittar åt ett annat håll när du passerar killarna?

Man är helt enkelt trött på all reklam och man är trött på alla företag som mer eller mindre försöker trycka på sina budskap och produkter med våld. Precis som jag nämnde tidigare är vi mer och mer benägna att själva söka och ta reda på den information vi vill ha.
Vi litar inte på att en säljare kan ge oss precis det vi letar efter.
Vi är medvetna om att säljaren bara försöker sälja precis det som han eller hon får provision på.
Så det är alltså bättre att själv söka informationen från källor vi litar på.

Övertalande försäljning fungerade mycket bra för några år sedan men marknaden och kundernas beteende ändras…

 

”Inbound marketing”

Köpbeteendet har definitivt ändrats. Den trend vi kan se är att folk har betydligt bättre kunskaper om de produkter och tjänster de köper nu än tidigare, precis som jag påpekat här.
Kanske inte så konstigt när man bara kan sticka ner handen i fickan, ta fram sin telefon och på bara några minuter surfa runt bland fakta, tester, tips och rekommendationer på den produkt eller tjänst som man är på gång att köpa.

Jag gjorde precis det själv nu innan jul när jag skulle köpa en dator åt min son. Försäljaren i butiken talade om för mig att han hade precis den dator som skulle passa min son (han använde faktiskt exakt de orden). Han talade om för mig att det var den senaste tekniken men till ett pris som var betydligt lägre än det borde vara…
En typisk säljare som fått lära sig säljteknik av någon säljcoach från ett annat århundrade.

Precis som många andra gör i det nya samhälle vi lever i just nu så plockade jag fram min telefon och surfade runt lite. Kunde snabbt konstatera att säljaren bara snackade en massa skit och att det han kallade den ”senaste tekniken” i själva verket var ett år gammal (vilket är gammalt när man pratar om datorer). Priset var heller inte speciellt lockande när man fick lite mer fakta.

Hur tror du mitt förtroende för den säljaren var efter det?

Tror inte jag behöver skriva ut svaret, du förstår säkert vad jag menar.
Jag skulle aldrig be den här säljaren om fler råd och jag skulle definitivt inte rekommendera honom för någon annan. Faktum är att jag inte litar på den här butiken framöver eftersom jag inte vet om det de försöker tala om för mig är sant eller inte.

Det jag vill få fram här är bara att det gamla sättet att se på marknadsföring inte gäller längre. Man kan inte längre försöka skrika högre än sina konkurrenter och man kan inte längre utgå från att kunderna inte har koll på läget och sedan försöka ”lura” eller övertala dem till ett köp.
Det fungerar helt enkelt inte i ett upplyst samhälle.
Folk har aldrig tidigare varit så pålästa om de produkter och tjänster de köper som de är just nu.
Ju mer upplyst man blir desto mer skeptisk blir man mot aggressiv marknadsföring och uppsökande säljare.

Man kan också klart se att rekommendationer från andra är en mycket stor och avgörande faktor innan ett köp.

Den taktik och strategi som du måste använda framöver är istället någonting som vi kallar ”inbound marketing”. Det finns många fler namn på den här strategin men låt oss använda ”inbound marketing” här för enkelhetens skull.

Det går ut på att du gör ditt företag och ditt material som du publicerar utåt så pass intressant att kunderna söker upp dig istället för tvärt om. Och att kunderna rekommenderar dig vidare till andra.
Det är väl egentligen lite av en ”branding” strateg men till skillnad från ”top-of-mind marketing” går du inte ut aktivt och försöker trycka in ditt företag, dina produkter/tjänster och ditt budskap i hjärnan på folk. Du ser istället till att kunderna naturligt ser dig som det första valet för just den typ av produkter och tjänster som du marknadsför.

Om vi återgår till den där poolkillen som jag berättade om så var det precis det här han gjorde. Han tog reda på exakt vilka frågor och funderingar som kunderna hade och så svarade han ärligt och ingående på just de frågorna. Inga dolda säljbudskap eller hänvisningar till att man måste köpa någonting för att få mer info. Bara rak och ärlig info.
Kunderna älskade honom för just det och började självmant att sprida det vidare till andra.

Den trend vi ser just nu på marknaden är att de företag som har en transparant och ärlig företagskultur är de som vinner marknadsandelar.
Och vi kan också tydligt se att de företag som aktivt visar att de verkligen bryr sig om sina kunder och verkligen vill hjälpa, inte bara bryr sig om sin egen plånbok, är de som kommer att dominera sina marknader framöver.

Tyvärr är det såååå många entreprenörer som inte förstår det jag precis försökt förklara, eller som helt enkelt inte bryr sig, och som kommer att fortsätta med en aggressiv försäljningstaktik där fokusen ligger på att dra in pengar till sin egen plånbok. Kundernas behov är sekundärt. 
Jag tycker så synd om dessa entreprenörer. De kommer aldrig att blir riktigt framgångsrika och de kommer att behöva arbeta skiten ur sig för att överleva i framtiden.

 

Ställ en fråga till dig själv…

Det första jag vill att du gör just nu är att du ställer dig en fråga.puzzelvarld Fundera verkligen på allvar över det svar du ger. Försök inte vända ditt svar till din egen fördel eller som en krystad ursäkt (vilket jag ofta stöter på när jag

 

 ställer den här frågan till blivande entreprenörer jag möter).
Fundera en stund och svara ÄRLIGT.

– Tillför mitt företag, mina produkter och tjänster, någonting till världen?

…eller är min affärsidé och/eller min säljapparat bara någonting som är konstruerat för att jag själv ska kunna tjäna pengar på det?

För din egen skull hoppas jag att du svarade ärligt på den här frågan och att om det nu skulle vara så att din affärsidé inte på allvar hjälper dina kunder börjar fundera över hur du går vidare under 2014.

 

Min hjälp till dig för att hänga med trenderna och öka din försäljning under 2014.
Helt gratis!


Nu i början av 2014 kommer vi här på JL att arbeta med ett av våra största projekt någonsin.
Det här projektet går under arbetsnamnet ”KonverteringStegen”.

Precis som jag nämnde förut är en av de absolut hetaste trenderna i marknadsföringsvärlden just nu hur man ökar sin konvertering.
Hur man får fler av sina besökare och potentiell kunder att köpa det man erbjuder.

Det finns mängder med koncept, strategier och tips för att öka konverteringen.
Men det är tyvärr bara en mycket liten del av alla företag och entreprenörer som använder sig av dem.
Förmodligen för att de inte har koll på vad som går att göra.
De flesta är helt fokuserade på att försöka få in nya besökare till sina hemsidor men tappar mängder med försäljning på grund av brister i konverteringen.

Hög konvertering är ett måste för att du ska ha en chans att hänga med i din marknad framöver. Det är också ett måste för att du ska ha någon som helst möjlighet att kunna dominera ditt område och din marknad.

Mitt mål med KonverteringStegen är att försöka hjälpa så många som möjligt att öka sin konvertering och sticka ut på marknaden.
Steg för steg lyfta konverteringen till nya höjder.
Få fler av dina potentiella kunder att köpa och få dem att älska dig, ditt företag och dina produkter.
Att tjäna mer pengar i ett allt tätare marknadsföringsbrus och i en allt hårdare konkurrens.

Om du hjälper mig med ett par enkla saker kommer jag att ge dig tillgång till ALLA tips vi publicerar i KonverteringStegen under 2014 – helt gratis.

Du kommer få en mängd med tips, koncept och strategier om konvertering men även annan marknadsföring och affärsutveckling.
Vi skickar det direkt till dig vartefter vi publicerar det på vår medlemsportal, StepUpp.

Det är som sagt helt gratis och det finns inga hållhakar.

Här är vad du ska göra nu:

1. Tyckte du om den här artikeln skulle jag vara mycket tacksam om du klickar på Facebook gilla knappen här nedanför.

2. Klicka på länken här för att hänga med i KonverteringStegen under år (helt gratis).

Klicka här för att gå vidare…

 

Vi hörs snart igen!

Jesper
Jesper Linden Consulting
StepUpp

facebookuppmaning

Share →

10 Responses to Hetaste marknadsförings trenderna 2014

  1. Hans Boman skriver:

    Det verkar som vanligt mycket vettigt och användbart och är dessutom välskrivet (förutom särskrivningen ‘köp beteendet’ ett par gånger…).
    Någon Gilla knapp kan jag inte se här, bara Share-dito.
    Vill gärna hänga på för även om jag köpt (alltför) många mjukvaruprodukter för marknadsföring, typ affiliating, från engelsktalande länder så är det bra med en svensk ”guru” 🙂 rent kommunikativt och dessutom har du väl mer kännedom om våra förhållanden. Hoppas kunna dra nytta av detta och få en spark nånstans… Det är lätt att fastna i teknikaliteter och osäkerhet: Var börja och vad välja bort? Detta vet jag att du stor förståelse för.
    Tack på förhand!!

  2. Peter Nilsson skriver:

    Hej Jesper!

    Helt sant!
    Det är ju resultaten som räknas.
    Inget värde i sig att ha massor av trafik till sina websidor.
    Konvertering är a och o.
    Peter N

  3. Jan Söderlund skriver:

    Jo precis så här är det. Den som ger får. Man måste ge kunden något bra och ärligt. IKEA

  4. Erik Sundén skriver:

    Hej
    Allt är bara underbart, tror du har något bra på G.
    Men har en fråga vi som redan beställt, skall väll inte anmäla oss ”gratis” igen för att hänga med. Vi får väl en personlig hjälp och genomgång som ingår i det tidigare erbjudandet.!
    VH Erik

  5. Nils skriver:

    Mycket bra artikel om de olika marknadsföringsstrategierna både de gamla och de nya. Det är väl det här som är framtiden: att ge värde till kunden.
    Mvh
    Nils

  6. Tomas Ohlum skriver:

    Exakt så är det Jesper!

    Man måste så för att sedan kunna skörda. Tack för en riktigt up-to-date artikel om marknadsföring, sprider den vidare med glädje 🙂

  7. Susanne skriver:

    Topp!
    Detta sätt är utmärkt, har en vän som använt sig av det i många år, med mycket framgångsrikt och gott resultat!
    Men jag har inte tänkt på att använda det i mitt nuvarande arbete, men tar gärna med det dit naturligtvis!
    Ser fram emot fler tips!
    Glada hälsningar,
    Susanne

  8. Ulrika skriver:

    Bra artikel! Jag tror på det autentiska ledarskapet och företagandet. Enligt mig har kunden alltid rätt oavsett vad. Så öppenhet och genorositet är A och O för att få återkommande kunder. Jag följer dig gärna den här utvecklingen, spännande…

  9. Roberto Viveros skriver:

    Bra artikel. Har klickat på länken (Facebook)men den hittar inte sidan.
    Man kan tillägga att i en webb sida letar man efter relevant information, men ofta kommer man till en labyrint, eller en irriterande sida med orden som blinkar osv., en sida rococo (och man vill spendera högst 12 sekunder för att hitta informationen!).

Kommentera