Tjena! Här fÃ¥r du en länk till ett av de mest uppmärksammade videosekvenserna som jag publicerat hittills. Det är frÃ¥n ett test jag gjorde under 2008 och där jag pÃ¥ bara nÃ¥gra timmar lyckades fÃ¥ Google att visa att jag är sveriges bästa marknadsförare. Tummen upp Googles första sida pÃ¥ sökfrasen Sveriges bästa marknadsförare dominerades av mitt namn. Tänk att man pÃ¥ bara nÃ¥gra timmar kan bli kallad för sveriges bästa marknadsförare. 🙂 Vi spelade in hela förloppet, resultatet, hur vi gjorde etc. och publicerade det. Responsen lät inte vänta pÃ¥ sig och det är med ett stort smile som jag fortfarande ser tillbaka pÃ¥ de kommentarer vi fick. Men tyvärr fick vi oväntat besök av en hackers och delar av videofilmerna försvann frÃ¥n nätet. MÃ¥nga har hört av sig och vill ha de här filmerna tillbaka.  SÃ¥ jag avsatte lite tid för att lägga upp dem igen (länk finns nedan). Är det fortfarande lika effektivt? Google genomförde nÃ¥gra förändringar i sitt indexeringsystem under sommaren-09 där de bl.a. tonar ner videositernas betydelse lite. Men faktum är att tekniken som jag visar i filmerna fortfarande fungerar mycket bra. Tekniken i sig är sÃ¥ mycket mer än bara sökmotoroptimering… För dig som inte sett filmerna innan sÃ¥ tycker jag att du ska se dem. Om inte annat kan det vara rätt underhÃ¥llanden. 😉 Sverige bästa marknadsförare Vi hörs! Jesper PS. Glöm inte lägga till en kommentar
Share →

5 Responses to Sveriges bästa marknadsförare

  1. Webbdo skriver:

    Att lägga ner tid eller ens sÃ¥ lite tid som du har gjort pÃ¥ att optimera detta är slöseri enligt mig. När du gjorde detta för cirka 1 Ã¥rsen sÃ¥ söktes det knappt nÃ¥got (förens du skrev om det). Idag söks det runt 50 sökningar per mÃ¥nad efter ”Sveriges bästa marknadsförare” och mer blir det efter denna artikeln.

    Prova att optimera för vanliga ord som ”marknadsföring”, ”Sverige” eller ”webbhotell” som du nu även erbjuder sÃ¥ blir det betydligt mycket svÃ¥rare. Konkurrensen blir tuffare och mer jobb krävs. Men det är iallafall ord som det svenska folket söker pÃ¥.

    Mvh Pierre
    http://www.webbdo.se/

  2. Jesper Jesper skriver:

    Svar på Pierres kommentar.

    Man måste se det större än att bara se det som ett sökmotoroptimerings sätt.
    Jag har använt den här tekniken pÃ¥ ett antal olika omrÃ¥den och sökfraser och fÃ¥tt riktigt bra resultat. Sen att jag valde just ”Sveriges bästa marknadsförare” som testfras här var mer en kul grej. 🙂
    Självklart får man inte tro att man kan segla in på Gooles första sida på några timmar om man ger sig in i de riktigt hårt konkurrensutsatta sökorden. Den sortens förnuft hoppas jag att folk har. Däremot kan den här tekniken bli en del i den sökmotoroptimeringen och i den totala marknadsföringen av en website.
    När det gäller marknadsföring på internet så gäller det att sprida sitt budskap så brett som möjligt och videomarknadsföring är ett mycket effektivt sätt att göra det på.
    Sen mÃ¥ste man komma ihÃ¥g att sökmotoroptimering bara är en del i internetmarknadsföringen. Videomarknadsföring (och optimering) sträcker sig betydligt vidare än bara SEO. 😉

  3. Webbdo skriver:

    SÃ¥ sant!
    Men det är ocksÃ¥ den viktigaste delen i marknadsföringen om man tänker lÃ¥ngsiktigt 🙂

    Det kan blir dyrt i längden av att använda Adwords eller andra annonsnätverk om det inte konverterar sig bra…

  4. Patrik Berggren skriver:

    Det allra flesta inom SEO gör är att fokusera pÃ¥ FEL sökord/sökfraser, de enda som har mÃ¥nga sökningar, hÃ¥rd konkurrens … allt för att kunna klämma ur ett par extra kronor ur kunderna och för att fÃ¥ en eller ett par extra fjädrar i hatten. Ofta berikar det inte kunden dÃ¥ saker som ROI sätts Ã¥t sidan. Tack vare det kan man med videomarknadsföring och de tekniker jag använder ta sig in ”via bakdörren” och sedan jobba sig uppÃ¥t.

    Videomarknadsföring är mer än bara SEO, som sagts, det handlar om att skapa TRAFIK & ROI, inte höga placeringar i google enkom för placeringen.

  5. Patrik Berggren skriver:

    Webbdo, PPC är det första man bör använda sig av INNAN man sökmotoroptimerar.

    Varför? Du får direkt veta VILKA sökord som konverterar. DET är sökorden som man SKA sökmotoroptimera för, och inga andra.

    100 besökare kan vara mer lönsamt än 10 000 besökare

Lämna ett svar