Hej! I den här filmen visar jag bland annat ett verkligt exempel på en webbsida som ökat sin konvertering (antal besökare som omvandlas till kunder) från 1.3% till hela 7,4%. Den här ökningen gjordes med små enkla förändringar på hemsidan och innebar att han ökade sin omsättning med 569%. Det är när man ser det här som man börjar förstå att man själv skulle kunna tjäna mycket, mycket mer på sin egen verksamhet än vad man gör ;-)  http://jesperlinden.se/blogg/videos/3sept-08-optimeringar.flv                                www.bliexpert.com OBS! Glöm inte lägga en kommentar nedan.  
Share →

12 Responses to Sätt ryggraden och tjäna mer pengar

  1. Kjell Samuelson skriver:

    Bra konkreta förslag. MEN du pratar alltför fort och otydligt för att man enkelt ska kunna tillgodogöra sig det hela.

  2. Jesper Jesper skriver:

    Tack Kjell för din kommentar.
    Jag är medveten om att jag pratar för fort och lite otydligt. Tyvärr är det också så att när man komprimerar en videofilm med ljud för webben så blir det ännu otydligare. Ska försöka tänka på det lite mer framöver.

    /Jesper

  3. Stefan skriver:

    Bra och tankeväckande information. Är det så att man sen får mer konkreta tips om man går med i bliexpert.com?

    Jag tänker bl a pÃ¥ hur gör jag en videofilm liknande dina? Tips pÃ¥ program för att göra själva hemsidan? Betalningslösningar? Och annat…

    Tack för en bra film.

    //Stefan

  4. Jesper Jesper skriver:

    Svar till Stefan:

    Det är självklart betydligt mycket mer ingÃ¥ende pÃ¥ medlemsidorna. ”Nyhetsbrevsformatet” här är ju lite begränsande.
    När det gäller hemsidesuppsättingar, videoproduktioner etc. sÃ¥ är det flera som frÃ¥gar efter det. Vi kommer därför att försöka lägga upp lite mer info om det pÃ¥ medlemsidan sÃ¥ att man kan fÃ¥ svar pÃ¥ frÃ¥gorna. Just nu är det mest fokus pÃ¥ marknadsföringen och att bygga upp sin ”ryggrad”.

    /Jesper

  5. Robin Hallman skriver:

    Myckey bra grundinfo. Detta skall jag tänka på nu när jag och min sambo skall starta våran första webshop. Jag uppskattar alla dina små tips. Tack

  6. / Rolf skriver:

    Kjell: visst, men hÃ¥ll med om Jespers attityd och humor är ytterst stimulerande. Varje video är en riktig kick … det är ju inga PSP-presentationer precis …

    Stefan: sen fÃ¥r vi se hur Jesper gÃ¥r vidare med att ta tillvara resurserna i sin Expertklass 🙂 <¨)

  7. Anders skriver:

    Förklara gärna varför video 1 ger sämre resultat än video 2, vad jag förstått av din presentation så säger dom samma sak i båda.

    Jesper svarar:

    Det är lite av det här som man måste testa sig fram till. Det är ofta inte innehållet, utan hur du presenterar det som gör de stora skillnaderna.
    I det här fallet var den första videon en liten ”levande” figur som pratade nere i hörnet pÃ¥ sidan. Den andra videon var en vanlig videoruta som placerades rakt fram, nästan högst upp, pÃ¥ sidan.
    Personligen, som webbutvecklare, tycker jag att den första videon var mycket coolare. Men konverteringen säger någonting helt annat.
    Bara för att en sida ser snygg och cool ut innebär inte det att den säljer bra.
    Så om du tar hjälp av en webbdesigner för att bygga din sida så måste du ha i åtanke att en designer är alltid en designer och bygger sidan för att den ska se snygg ut, vilket som sagt inte automatiskt innebär att den har bästa konvertering.

    /Jesper

  8. Stefan Johansson skriver:

    Hej!

    Tack för många bra tips!

    Angående talhastigheten så tycker jag den är helt ok, kanske lite för långsam ibland.. =) Som utbildare och föreläsare så är min erfarenhet när jag tar feedback från mina kunder att någon i varje grupp säger att jag pratar för långsamt och någon tycker det går för fort och andra tycker det är helt ok. Det är svårt att tala till många på en gång.

    Mitt tips är att börja lite långsammare (än normal talhastighet) och succesivt öka till ett högre tempo. Då får man oftast med sig även de som föredrar ett långsammare tempo.

    Jag skulle gärna se dig, Jesper, när du talar för det vore kul med lite förändring framför allt när det är längre ”pratmoment” till en ”slide”.

    Mvh,
    Stefan Johansson

  9. Jesper Jesper skriver:

    Tack för alla tipsen. Jag ska försöka utveckla produktionen i mina filmer vart efter. Kan dock inte lova att det blir nÃ¥gon stor förändring direkt nu 😉

    Jag har också lagt in ett svar på Anders kommentar ovan (i hans inlägg).

    /Jesper

  10. Lars Sahlin skriver:

    Ljudet på videon försvinner vid nya produkter i gruppen säljfrekvens.
    Varför ?

    mvh
    Lars

  11. jättebra tips. Vill gärna lära mig lägga in en videosnutt på hemsidan..

  12. Jonas skriver:

    Riktigt bra idé! Gäller att konvertera denna idé till vÃ¥ra tjänster och produkter. Förhoppningsvis kan detta vara ett alternativ till ”word-by-mouth” 🙂 Att se hur det faktiskt ser ut borde fungera lika bra som en personlig referens!

Lämna ett svar