Om du inte ser den här filmen, eller vägrar att ta till dig det jag lägger fram här, får du också nöja dig med ett mediokert resultat. 😉

Tänk dig att du kan tjäna flera hundra procent mer än vad du gör idag, på samma antal besökare, om du börjar ge bort saker gratis.
I filmen här blir det ganska tydligt, och oavsett om du idag redan driver en internetverksamhet eller om du är på gång att starta upp så bör du se det här.

Det är relativt små förändringar som ger stora resultat. Precis vad jag alltid försöker eftersträva!


 

Vi hörs!

Jesper

Share →

12 Responses to Gratis är mer lönsamt!

  1. Janne skriver:

    Så enkelt men ändå så få som förstår/använder.

  2. Krister Bundy skriver:

    Det var en bra och pedagogisk genomgång och ett bra räkneexempel.
    Nu gäller det bara att få 1000 besökare och få ett antal intresserade av gratisprodukten och därefter få de intresserade av min enastående produkt som just löser deras problem.
    🙂

    • Jesper Jesper skriver:

      Det stämmer.
      Vill man ha en framgångsrik internetverksamhet så finns det inga genvägar.
      Tyvärr är det alldeles för många som tror att man bara kan lägga upp en halvbra produkt, göra en snabb, slarvig presentation och sedan tro att folk kommer att köpa allt man erbjuder.
      Tänk om de här personerna istället kunde ta ett steg tillbaka och fundera på vad det är som folk frågar efter, och sedan ställa sig själva frågan om det verkligen är det som de erbjuder på sina sidor.
      Så enkelt men ändå så svårt. 😉

      /Jesper

  3. Mikael skriver:

    Idén är jättebra och du förklarar som vanligt tydligt och lättförståeligt Jesper, men det är en sak jag inte förstår:

    Du räknade inte med kostnaden för gratisprodukten. För den är ju bara gratis för kunden, eller hur? Digitala produkter passar ju inte att ge bort i alla branscher.

    Har du några tips på hur man kommer billigt undan när man införskaffar gratisprodukterna?

    • Jesper Jesper skriver:

      Man kan ju se det här ur synvinklar.
      Det stämmer att jag i exemplet utgått får en digital produkt och inte tagit med några produktinköp. Å andra sidan skulle man kunna anta att det är en fysik produkt och att det är samma fysiska produkt som du erbjuder i båda exemplen. I det fallet skulle kostnaden för produkten vara den samma i båda exemplen och påverka resultatet lika mycket i båda exemplen. Hängde du med?

      Om man testar det här konceptet under en period så får man statisk över hur många som köper av dig efteråt och hur mycket varje ny kund är värd. När du har den informationen kan du ganska lätt räkna ut hur mycket du har råd att spendera på gratisprodukter (om du nu vill ha en fysisk produkt) för att det ska vara lönsamt.

      Sedan kan man ju faktiskt erbjuda digitala gratis produkter i nästa alla branscher på ett eller annat sätt. Om du ger bort någon form av intressant information, inom ditt område, i utbyte mot att de registrerar sig på din sida så har du fångat kontaktuppgifter och kan återkomma till kunden.

      Det är bara fantasin som sätter gränserna. Det finns tyvärr ingen standardmall eller standard produkt som passar alla branscher, men konceptet som sådant går att genomför på näst intill alla branscher.

      /Jesper

  4. Hej Jesper!
    Jag är fullständigt övertygad om att dina idéer om ökad försäljning på nätet är jättebra. Däremot sättet det presenteras på skulle kunna göras mycket effektivare. Animeringarna/grafiken är bra, men speakertexten är omständig , med ideliga omskrivningar om vad som redan sagts vilket gör att man tappar intresse efter ganska kort tid. Vad jag misstänker är att du pratar direkt utan manus. Med ett genomtänk, rappt och nedskrivet manus är jag övertygad om att du skulle få fler att nappa på dina idéer.

    • Jesper Jesper skriver:

      Hej Nicke!
      Hur man uppfattar en presentation och vilken typ av presentationsstil som passar bäst för just den person som tar del av informationen är väldigt personligt.
      Den stil som du tagit del av här är min stil och jag har fått väldigt mycket positiv feedback tidigare vilket gör att jag känner mig tämligen trygg i det jag gör.
      Det är helt enkelt min stil och tyvärr är det omöjligt för mig att lägga fram informationen så att den passar alla.
      /Jesper

  5. Jonas Carlström skriver:

    Bra video Jesper!

    Detta koncept stångas jag med nästan varje dag och försökar få in när jag förklarar för företagare vikten av ge bort något av värde först (gratis). Det är inte för inte som några av de högst värderade Internetföretagen i världen ger bort något av värde gratis. ex. Facebook, You tube (f.d Spotify) mfl.

    Efterförsäljningen innebär också att du höjer värdet per kund – vilket innebär flera spännande saker. För då har du helt plötsligt råd att betala lite mer för trafik och ändå vara lönsam, jämfört med dina konkurrenter som inte använder merförsäljning (ditt första exempel). Det är så här man kan dominera en marknad online.

  6. Kate skriver:

    Jag har nyaste Firefox men det går inte att se filmen, det står: There has been an error playing this video. Så ska man reloada sidan och det har jag gjort 5 gånger nu, men det blir samma sak igen. Finns filmen på youtube?

  7. Jesper Jesper skriver:

    Eftersom det inte är fler som klagat på att det inte fungerar så ligger nog felet i din dator eller din uppkoppling. Lite svårt för oss att se här ifrån.
    Vi har inte lagt upp den här filmen på Youtube ännu, men det kommer.

  8. Marcus Knudsen skriver:

    Hoppas folk förstår hur bra råd dom får här – helt gratis!
    Till synes simpla råd/tips men när man tänker på vad det egentligen innebär ser man hur smart det är och hur mycket det betyder för helheten och slutresultatet.
    Detta med ”gratis är mer lönsamt” är något jag tar till mig för framtiden (nya projekt)

    Tack!

  9. Underbar artikel. Sen har du en underbar hemsida.
    Alla vi som har produkter & tjänster har stor nytta av din fina hemsida.

    Tack Allhjälpen i Umeå AB

Lämna ett svar