Den här lilla historien skrev jag om i en annan blogg för ett tag sedan.
Men jag tycker den är tänkvärd och det finns en del mycket bra tips som du kan använda dig av…
En marknadsföringshistoria som fick mig att nästa tappa hakan.
Det här är historien om ett företag som går från ingenstans, till att bli ledande inom sitt område.
– FrÃ¥n 0 till 10 000 000 kunder…
Det mest fascinerande är att området i sig inte är unikt på något sätt.
De sysslar med produkter och tjänster som funnit i över hundra år.
Men genom att skapa ett attraktivt erbjudande attraherar de dubbelt så många kunder som sina konkurrenter.
Så vad är det då vi pratar om?
Man tar en traditionell bransch, lägger upp ett skyltfönster och en försäljningskanal på internet, samt skapar ett attraktivt erbjudande…
Pang!
Du har fått en succé.
Det här är precis vad Vista Print har gjort.
Tryckerier är en gammal bransch och man tycker att den borde vara tämligen utvecklad vid det här laget.
Men så kommer plötsligt någon på idén att man faktiskt kan använda sig av internet för att hantera hela beställningsproceduren.
Och genom att man “slipper†den personliga kontakten med kunderna kan man hantera fler kunder.
Så tittar man lite närmare på vad det är som kunderna beställer mest av, och lägger upp standardmallar för att det ska bli ännu enklare och kunna hantera ännu fler kunder.
Någon har här tänkt utanför de normala banorna.
Har tagit en traditionell bransch och lagt upp ett internetbaserat, automatiskt system.
Det här är i sig inte någon unik grej, men det visar prov på smart entreprenörstänkande.
Däremot är näst 2 steg helt genialiska…
Gratis trycksaker????
Man lägger fram ett erbjudande om gratis trycksaker. Gratis är alltid gott, så kunderna börjar strömma in i långa rader.
Men hur är nu detta möjligt?
Jo det här är en lek med prissättning samt en god koll på vad varje kund är värd.
Kostnaden för att trycka upp t.ex. 250 visitkort på tjockt vanligt papper är inte mer än några kronor. Det innebär att det här är en kostnad som man skulle kunna bjuda på för att locka till sig kunder. Det man vet, genom att ha god koll på sin försäljningsstatisk, är att genomsnittskunden ofta lägger på fler produkter och tjänster när de väl beställer. Alla gör inte det, men många vill t.ex. ha ett finare papper eller en egendesignad logga. Det här gör att man kanske förlorar några kronor på vissa kunder, men tar igen det på alla andra.
Det här är en genialisk marknadsföringsteknik som faktiskt inte så många använder sig av. De flesta är så fokuserade på att göra vinst på varje produkt att de inte ser helheten. Eller så har de så dålig koll på sin försäljningstatistik att de faktiskt inte vet vad en genomsnittskund är värd.
När det gäller Vista Print så tar de igen lite av gratiserbjudandet genom att lägga på en frakt och hanteringskostnad. Men det gör å andra sidan de flesta andra företag också, så det är inte oskäligt.
Men ett bra erbjudande är inte allt. Nästa steg i Vista Prints genialiska marknadsföringsteknik är sättet att sprida sitt budskap på.
1000-tals personer pratar om Vista Print…
Genom att sätta upp ett system så att i princip vem som helst kan få provision på varje förmedlad kund, så har de fått 1000-tals med personer att prata om och rekommendera deras tjänster.
Det här är ett praktexempel på hur man kan använda sig av automatiska återförsäljarprogram (affiliate program) för att sprida sitt budskap.
Ett mycket starkt erbjudande i kombination med en bra marknadsföringsteknik = framgångsrikt.
Lönsamhet…
Men är det då verkligen lönsamt att bjuda på gratis produkter och betala provision till 1000-tals återförsäljare?
Jag gick in och tittade på deras siffror och tappade fullständig hakan när jag såg vilken tillväxt de haft de senaste åren.
– Deras omsättning har vuxit med över 300% de senaste 4 Ã¥ren.
– Deras nettoinkomst har vuxit med nästan 1000% under samma period.
Det här är ett fenomen och en marknadsföringsstrategi som fler borde ta lärdom av.
Tanken med hela det här inlägget är att påvisa att man faktiskt kan ta en traditionell affärslösning till oanande höjder, genom att tänka lite utan för normala banor.
Kanske är det så att Du också kan vidga ditt tankesätt, och hitta nya infallsvinklar på dina affärsidéer.
Faktum är att jag själv använder mig av Vista Print och måste faktiskt erkänna att det är helt suveränt.
Här kan du läsa mer om dom:
Vista Print
PS. Glöm inte att kommentera det här inlägget nedan.
Vi hörs!
Jesper
Â


Jag har ocksÃ¥ använt Vista Print nÃ¥gon gÃ¥ng….och visst funkar de bra.
Den historia du berättar är intressant. De har verkligen använt en smart strategi för att tjäna pengar (vilket ju är deras syfte…).
Har du fler exempel så tas det tacksamt emot. Det är alltid inspirerande att läsa om hur andra har gjort.
P.S. MÃ¥ste ocksÃ¥ säga att du lyckas med din marknadsföring när det gäller mig…..jag har fÃ¥tt ett stort förtroende för dig och kan nog inte lÃ¥ta bli att köpa dina produkter…:)
Jag har också använt vista print. Och har länge facinerats av deras otroliga marknadsförings teknik. Otroligt smart faktiskt, för att inte säga rent genialiskt. Man kanske skulle kunna göra något liknande.
Agneta