Förra onsdagen lanserades iPhone 5 under mycket stor uppståndelse. 
Så gått som alla nyhetsmedier rapporterade om det. Nyheterna på TV, nyhetstidningar, kvällstidningar, radio… listan kan göras hur lång som helst.

 Själv fick jag en avhyvling min sambo och blev totalt töntförklarad när hon hörde att jag frågade min dotter om hon tittade på lanseringen via den direktsända pressreleasen på nätet. Jag kan inte annat än hålla med henne, visst är det ”nördigt” att hålla koll på och följa en lansering av en ny mobiltelefon.

MEN, i egenskap av marknadsförare är det här en mycket stor och fascinerande händelse.

Inget annat mobiltelefonmärke på marknaden har fått i närheten av så mycket uppmärksamhet som Apples iPhone.

iPhone skiljer sig egentligen inte speciellt mycket i jämförelse med andra märken på marknaden.

  • Den har inte bättre specifikationer eller prestanda.
  • Designen sticker inte ut speciellt mycket.
  • Den håller inte ett lägre pris än de andra telefonerna.

Men det finns ändå ”DET”, eller ”X” som de skulle sagt i X-Faktor på TV4.
Det där lilla extra som får folk att sova på gatan utanför affären för att kunna köpa de första exemplaren på hyllorna.

Apple har på ett mycket smart sätt lyckats få folk att fokusera på, och älska, Apple som företag och varumärke.
Vid en lansering kan det tyckas som att det är produkten som är fokusen, men i själva verket är det varumärket som byggt upp det hela. Det är varumärket som får alla att tala om lanseringen av den nya produkten.

Jag tycker du ska fundera över det nästa gång du försöker sälja dina produkter eller tjänster genom att dumpa priserna.
Eller när du fokuserar hela din marknadsföringskraft på att bara prata om och försöka sälja dina produkter eller tjänster.

Om folk inte får en känsla av vem du och ditt företag är blir du bara en i mängden.
Det är du och det sätt som du marknadsför dig på som avgör hur marknaden betraktar dig.
I mobiltelefonvärlden finns det två sidor:

Antingen väljer man en vanlig mobiltelefon (Samsung, Sony, HTC…) eller så väljer man en iPhone.

Hur ser det ut i din bransch?
Är du din branschs ”Äpple” eller är du bara en i mängden som inte sticker ut?
Är du företaget som bara säljer på pris för att du tror att det bara är priset som får folk att köpa?

Apple dumpar aldrig priserna på produkterna. Ändå är de en av de största aktörerna på sin marknad…
…och de är det mest lönsamma företaget inom sin bransch.

Där fick du någonting att bita i…

Vi hörs!

Jesper

 

         

Share →

Kommentera